Dla mediów

Materiały informacyjne. Pobierz

PODWÓRKA KONTRA PAŁACE
FESTIWAL ŁÓDŹ CZTERECH KULTUR 2015

Gigant Angel w EC1, Kayah i Transoriental Orchestra z koncertem pieśni żydowskich w Manufakturze, premierowe, zrealizowane na zamówienie spektakle w podwórkach, magiczna lutnia Jozefa van Wissema, rozśpiewana Ewa Błaszczyk w ogrodzie, Piotr Lempa i Maciej Grzybowski, Sinfonia Viva – Festiwal Łódź Czterech Kultur to bogaty program dla miłośników różnych dziedzin sztuki. Początek 18 czerwca.

To będą cztery dni z teatrem, muzyką, street-artem, filmem. I z Łodzią – bo miasto, jego historia i mieszkańcy są zbiorowym bohaterem festiwalu. Tegoroczna edycja odbędzie się pomiędzy 18 a 21 czerwca. Spróbuje zmazać z Łodzi opinię „miasta bez historii” i przywrócić pamięci jedno z ważniejszych dla tożsamości współczesnych Polaków wydarzenie – Rewolucję 1905 roku i Powstanie Łódzkie, kiedy to powstawał zalążek społeczeństwa obywatelskiego.

Festiwal rozpocznie plenerowy koncert na rynku Manufaktury. W czwartek (18 czerwca) o godzinie 20:00 wystąpią Kayah i Transoriental Orchestra. Wokalistka wsparta wybitnymi instrumentalistami zabierze słuchaczy w podróż przez świat wielokulturowej muzyki żydowskiej, ukształtowanej przez wpływy bałkańskie, perskie, słowiańskie i afrykańskie.

W sobotę na parkingu EC-1 Wschód o godzinie 16:00 rozegra się plenerowy spektakl słynnego hiszpańskiego teatru ulicznego Carros de Foc. W monumentalnej, odnowionej scenerii jedenastometrowa marionetka o imieniu Angel i towarzyszące jej postaci wyglądać będą jak ożywione zabawki. Nowe miejsce, nie do końca jeszcze oswojone przez mieszkańców miasta, wypełnione zostanie przez gwar, śmiech i energię na miarę dawnej elektrowni przy Targowej.

Od trzech lat Festiwal Łódź Czterech Kultur mocno obecny jest w przestrzeni miejskiej – za arenę zdarzeń obierając ulice, place i podwórka. Tak będzie i w tym roku. W inauguracyjny czwartek na placu dawnych zakładów przy Tymienieckiego 3 (Fabryka Sztuki) odbędzie się premiera spektaklu „Tymienieckiego 3 DERBY.BIAŁOCZERWONI”. Przedstawienie teatru CHOREA to opowieść o dwóch łódzkich plemionach: o ich zmaganiach, frustracjach, etosie, dumie i wspólnocie. Uwaga! spektakl dla widzów od szesnastego roku życia. Z kolei trzeciego i czwartego dnia festiwalu za sprawą spektaklu „Rewolucji 17, wspomnienia Aurelii” (ul. Rewolucji 1905 r. 17) publiczność pozna historię podwórka, na którym jeszcze wiek temu w gwarze rozmów mieszały się różne języki. Będzie to opowieść o polsko-niemiecko-żydowskiej robotniczej społeczności toczącej spokojny żywot, zorganizowany wokół pompy na podwórku. Przygotowania przedstawienia na zlecenie festiwalu podjął się, występujący w ubiegłym roku na fasadzie Grand Hotelu i przyjęty entuzjastycznie przez łódzką widownię, niemiecki teatr Grotest Maru i goście.

20 czerwca festiwalowa publiczność będzie miała szansę zobaczyć jak w podwórku przy Rewolucji 1905 r. 29 powstaje słuchowisko „Lepka purpura łódzkich kwiatów”, które będzie w tym samym czasie transmitowane przez Radio Łódź. Kanwę opowieści stanowi Powstanie Łódzkie, najważniejsze wydarzenie Rewolucji 1905 roku. Słuchowisko/widowisko reżyseruje Krzysztof Czeczot – wielokrotnie nagradzany twórca teatru radiowego, a wystąpią w nim min. Bronisław Wrocławski i Michał Staszczak. Wydarzenie poprzedzi pochód Piotrkowską zorganizowany przez Łódzką Świetlicę Krytyki Politycznej.

W ramach działań społecznych organizatorzy festiwalu nie zapomnieli o najmłodszych. W niedzielę (14.06) poprzedzającą festiwal w opuszczonym sklepie otwarta zostanie szczególna pracownia: Atelier Fotograficzne Wschodnia 51. Dzięki niej dzieci z zaniedbanej społecznie okolicy, pod okiem wybitnych fotografików nauczą się podstaw kompozycji i kadrowania. Poznają też trudny zawód fotoreportera i będą dokumentować festiwalowe koncerty, pokazy i spektakle. Materialną nagrodą za ich pracę będą aparaty, które mali fotograficy dostaną na własność podczas finisażu projektu, niematerialną zaś – świadomość wartości ich własnej pracy.

W ramach programu Diamenty Łodzi, dzięki któremu powstał „Pasaż Róży” Joanny Rajkowskiej, miasto wzbogaci się o nową instalację. Na ścianach szczytowych oficyn przy Traugutta 10 zamieszkają „Sąsiedzi” Isaaca Cordala – uznanego hiszpańskiego rzeźbiarza i fotografa. Tworzy on niewielkie figurki i umieszcza w przestrzeni miejskiej. Szare, ubrane w garnitury, samotne w za dużym świecie przywołują na myśl postaci Franza Kafki.

Skoro już mowa o „Pasażu Róży” – w tym roku podwórko, przemienione przez Joannę Rajkowską wypełnią muzyka i film, dając kolejny pretekst do oswajania przestrzeni przez mieszkańców. W piątek pokazany zostanie tam film „Tylko kochankowie przeżyją” Jima Jarmuscha z muzyką skomponowaną przez Jozefa van Wissema. Ten wybitny lutnista wystąpi tego samego dnia i w tym samym miejscu – zaprezentuje utwory z najnowszej płyty „It is time for you to return”.

Festiwal ma także propozycje dla miłośników kina społecznego – też w Pasażu Róży. Lynne Ramsay to szkocka reżyserka, scenarzystka i producentka, kontynuatorka prac mistrzów nowej fali i brytyjskiego kina zaangażowanego. Wyreżyserowała osiem filmów. Za najważniejsze z nich krytyka uznała „Musimy porozmawiać o Kevinie”, „Nazwij to snem” i Morvern Callar”. Właśnie te trzy filmy zostaną zaprezentowane w Pasażu Róży.

W myśl hasła tegorocznej edycji: Podwórka kontra pałace, szlak festiwalowy wieść będzie przez podwórka i place do pałacu przy Ogrodowej 15. W ramach propozycji „pałacowych” w sali lustrzanej rezydencji Poznańskich i w jej ogrodzie usłyszeć będzie można muzykę kameralną, graną w europejskich salonach za czasów największego rozkwitu fortun łódzkich fabrykantów: pieśni Modesta Musorgskiego, Mikołaja Rimskiego-Korsakowa, Siergieja Rachmaninowa, Igora Strawińskiego, utwory Piotra Czajkowskiego, Claude’a Debussy’ego, romanse rosyjskie Aleksandra Wertyńskiego czy Eine kleine Nachtmusik W. A. Mozarta. Wykonawcy to wybitni muzycy Meccore String Quartet, Piotr Lempa, Sinfonia Viva oraz Maciej Grzybowski i Liliana Zalesińska.

Dopełnieniem programu tegorocznej edycji festiwalu będą recital Ewy Błaszczyk, która w bardzo osobistym, niejako autobiograficznym repertuarze zaprezentuje poetyckie utwory śpiewane po polsku, rosyjsku i niemiecku, oraz koncert solowy Pawła Szamburskiego w kościele pod wezwaniem Zesłania Ducha Świętego przy placu Wolności. Muzyk w swojej grze oraz pracy z instrumentem wykorzystał odniesienia, motywy melodyczne, a także ekspresję i ornamentykę chórów prawosławnych, muzyki sufickiej, żydowskiej, a także bahaizmu czy chorału gregoriańskiego.

Wszystkie festiwalowe propozycje w ich wielokulturowym, historycznym i obywatelskim wymiarze poświęcone są Łodzi. Składają się na bogaty program artystyczny, ale również na czterodniowe święto miasta i jego mieszkańców.

Łódź Czterech Kultur jest kontynuacją festiwalu stworzonego w 2002 roku przez Witolda Knychalskiego, corocznym wydarzeniem artystyczno-społecznym, odwołującym się do mitu założycielskiego Łodzi – najszybciej rozwijającej się metropolii Europy końca XIX wieku. Miasta stworzonego przez Niemców, Polaków, Rosjan i Żydów, dzięki ich gotowości do rozwiązywania problemów miasta ponad wszelkimi podziałami. Jedyny taki festiwal, który integruje mieszkańców ze sobą i z miastem, nadaje nową wartość zapomnianym miejscom i zdarzeniom.
Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny. Liczba miejsc nieograniczona, jednak niekiedy obowiązywać będą rezerwacje miejsc siedzących.

 

Informacji związanych z Festiwalem Łódź Czterech Kultur i poszczególnymi wydarzeniami udziela Biuro Prasowe Festiwalu