GROTEST MARU I GOŚCIE

grotestmaru
„Rewolucji 17, wspomnienia Aurelii”
sobota 20 czerwca, g. 21:00 (premiera)
niedziela 21 czerwca, g. 21:00
podwórko, ul. Rewolucji 1905 15/17

Łódź wielkich fortun fabrykanckich, mieszczan, kupców znamy doskonale z filmu i literatury. Tak mało wiemy za to o wielokulturowej społeczności robotników niemieckich, polskich i żydowskich, którzy mieszkali blisko siebie, trapieni tymi samymi problemami, napędzani tymi samymi motywami. Tę lukę pomogą wypełnić wspomnienia Aurelii Scheffel i oparty na nich spektakl site specific, który przygotowują niemiecki teatr Grotest Maru i jego goście.

Grotest Maru to jedna z najbardziej rozpoznawalnych niemieckich grup teatralnych. Artyści zasłynęli spektaklami ulicznymi, takimi jak niezapomniany TimeBank, wystawiony w czasie zeszłorocznej edycji festiwalu na fasadzie łódzkiego Grand Hotelu. Teatr założyli w 1996 roku Ursule Marie Berzborn i Nils Duemcke. Dużą rolę w ich przedstawieniach pełnią widzowie, którzy mają znaczny wpływ na wyraz i przebieg teatralnej opowieści. Twórcy wykorzystują różne formy artystycznej ekspresji od tańca przez sztuki plastyczne i instalacje.

Grotest Maru specjalizuje się w tworzeniu widowisk opartych na interakcji z otoczeniem i publicznością, zawsze nawiązując do historii miejsc, które stają się dla niego sceną. Tym razem, na zamówienie Festiwalu Łódź Czterech Kultur, teatr wsparty przez gości z Polski przygotowuje przedstawienie w podwórku przy ul. Rewolucji 1905 r. 17 Wybór lokalizacji nie jest przypadkowy. To podwórko jest takie samo, jak to, które widziała z okna Aurelia Scheffel, autorka „Lodz-Geschichte(n)” – autobiograficznych zapisków z lat 1936-1945 o życiu wielonarodowej społeczności domu, w którym mieszkała w dzieciństwie.

Tekst odnalazła i opracowała na potrzeby festiwalu Joanna Orzechowska – znawczyni historii Łodzi. Jest to tekst wyjątkowy. Aurelia, łódzka Niemka, poprzez krótkie, oszczędne, ale wyraziste opowieści przedstawia polsko-niemiecko-żydowską społeczność, toczącą spokojny żywot, zorganizowany wokół pompy na podwórku. Byli to głównie robotnicy łódzkich fabryk. Dzielił ich język, kultura, ale łączyły problemy codzienności i wspólny dom. Jak ta opowieść łączy się z tematem przewodnim tegorocznej edycji festiwalu, którym jest Rewolucja 1905 roku? Za czasów Aurelii to wydarzenie rzadko już przecież wspomniano. Ale czy zgodne współistnienie społeczności z podwórka Aurelii byłoby możliwe, gdyby nie wspólna walka robotników w 1905 roku?

Grotest Maru i goście wykorzystają elementy teatru ruchu, tańca, sztuk wizualnych. Niemieckich artystów wspierać będą polscy aktorzy. Także muzyka będzie ważnym medium treści spektaklu. Teatr zaprosił łódzkich artystów, którzy stworzą połączenie żywej muzyki z oryginalnymi instrumentami popularnych na podwórkach i ulicach czasów dzieciństwa Aurelii oraz muzyki elektronicznej. Sugestywne sceny jak ze snu, inspirowane opowieścią rozgrywać się będą w autentycznej przestrzeni podwórka, co pozwoli zbudować atmosferę podróży w czasie. Dzięki temu, że spektakl grany będzie po polsku i po niemiecku podwórko przy Rewolucji 1905 roku 15 wypełnią dawno niesłyszane tu polsko-niemieckie rozmowy o codzienności.

www.grotest-maru.de